Direktlänk till inlägg 21 juli 2007

ligga vaken

Av Rolf - 21 juli 2007 09:01

Hej!


Har Du legat vaken en lång stund eller kanske flera timmar och känt tankarna mala utan någon möjlighet att kontrollera dem eller  bara försökt få sova?  Du är inte ensam. Jag har också känt det så rätt många gånger.


Mitt mesta botemedel har varit att sitta vid datorn och skriva eller för all del surfa. Fast några gånger har resultatet varit att stirra på en tom skärm. En skärm som det är meningen att jag ska fylla med meningsfullt innehåll. Så det är bäst att vara laddad med innehåll när man stiger upp. Ofta kan man vara å sin vakt. Man tänker inte släppa in några uppmuntrande hälsnings- ord. Jag är väl på  vilket  humör jag vill!! Kom inte och försök muntra upp mig med några klämkäcka fraser! --- Mjoo förresten, gör det! Fråga mig hur det känns! Då är jag beredd med ett bedövande svar! Mitt i planeten. Ja innerst inne VILL jag höra  att nån bryr sig.  Jag  v i l l   detJag vill veta att det finns nån i andra änden, liksom. En som skriver. Eller en som också läser och letar efter en enda kotte som bryr sig.  


Då kan jag tala om att jag bryr mig. Jag är intresserad. Jag vet ungefär hur det kan kännas. Att riktigt sätta sig in hur en viss annan person har det - det klarar inte jag. Men jag har empati och jag har en viss förmåga att sätta mig in i  lite hur andra har det.


Något patentsvar har jag inte, men ett svar brukar jag i alla fall försöka åstadkomma. Fast om man ska ge ett svar, är det ju lyckat om man vet vad man ska svara på. Det är kanske bäst att vänta med svaret och få småprata lite i stället. Fast det är ju också en knepig modell när man som vi inte kan ha en dialog.  Om Du inte har läst den här bloggen förut, så vet Du inte att jag är kristen. Och jag är man och har fyllt 71.  Men det betyder inte att jag kommer rusande med ett namn på fem bokstäver. Det betyder att jag gärna skulle vilja lyssna -  om jag nu kunde höra din röst.  Det är ju faktiskt Du som är i lyssnarsituationen. 


Kan Du tänka Dig att ha en uppgift att lösa till i morgon?  Det är uppgiften

att försöka beskriva Dig själv. I alla fall beskriva "Dig själv" för Dig själv.

Hurdan är Du att leva med? Älskar Du någon? Älskar Du Dig själv också?

Hatar Du någon? Och varöf hatar Du den personen? Och är det Dig själv, så varför?  Vad anser Du om livet?  Svaren behöver inte jag ha - det är Du själv som ska veta svaren till i morgon.  Är det OK?     Ha en bra dag... önskar

Rolf


 
 
Maria

Maria

21 juli 2007 11:55

Hej Rolf
Det du skriver är mycket bra! Så många människor som sitter o ligger vakna det finns.. Människor som surfar sig iegom nätterna, funderande på hur de ska leva sitt liv och undrande om vem de är. Tänk om man kunde nå alla som har smärta i hjärtat och tala om hur de ska göra för att bli fria och få sova gott. Gud är vår huvudkudde... Att lyssna o se mellan raderna, även då vi pratar.../Maria

http://livet.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rolf - 16 augusti 2007 10:36

Hej!   Det är Rolf igen. Jag satt vid frukostbordet idag och fick ett tvillingpar av ord. De låter poetiska, och är det. Men det  underbara är att de dessutom är realistiska. Orden är Hopp och Nåd!   Jag börjar med nåd för det är förutsättningen för ...

Av Rolf - 27 juli 2007 00:00

Hej - det är Rolf.   Tyvärr kan jag inte skriva varje dag. Men här kommer ett inlägg.   Har Du upplevt att en sångare på en CD plötsligt sjunger BA BA BA BA BA BA och Du måste rusa fram och ta ur skivan och rengöra den. Det har jag. Jag kallar det ...

Av Rolf - 22 juli 2007 10:16

  ||Hej! Rolf igen. Igår frågade jag om jag fick ge Dig en uppgift. Och det blev följande: Kan Du tänka Dig att ha en uppgift att lösa till i morgon? Det är uppgiften att försöka beskriva Dig själv. I alla fall beskriva "Dig själv" för Dig själv. Hur...

Av Rolf - 18 juli 2007 11:24

Hej!   Rolf igen!   Jag vill tala om ett nytt hopp igen!   Jag och min fru Eva har varit i Falun. Där var vi med i en mycket speciell grej, som hette Hopp För Sverige. I Falun finns riksskidbacken som har synts i TV i flera sammanhang.  Hopp för Sver...

Av Rolf - 16 juli 2007 19:44

Hej! För några dar sen skrev jag om att prata med Gud - att be. Och så tänkte jag att om jag vågade skriva BE så skulle jag känna hur järnridån bara rasslade ner i golvet med en skräll. Hos en massa människor. Be!! Och GUD - och sånt! Jamen det finns...

Ovido - Quiz & Flashcards